"Vi slår vakt om Lidingö och låter ön förbli unik"

Lidingös unika läge alldeles intill huvudstaden ger speciella fördelar. Samtidigt som vi får ta del av Stockholms stora utbud, erbjuder vår centralt belägna ö såväl båt‐, bad‐ och skärgårdsliv som gröna oaser av lugn och stillhet. Det är dessa unika värden som skapar Lidingös särprägel. Moderaterna har, med stöd av olika partier, fått väljarnas förtroende att styra Lidingö under flera decennier. De beslut som fattas av politiker i staden är viktiga för Lidingöborna. Vi ska alltid komma ihåg att vi fått förtroendet att arbeta för att tillvarata deras intressen. Besluten handlar om vårt boende, vår närmiljö, våra barns utbildning och om hur omsorgen fungerar när vi blir äldre. Besluten rör också det lokala näringslivets förutsättningar för att kunna skapa nya arbetstillfällen. I de beslut vi moderater är med och fattar verkar vi för att förbättra Lidingöbornas vardag och möjligheter att bo och verka på Lidingö, oavsett om det handlar om jobb, fritid eller företagande. Vi tar ansvar för hela Lidingö.

Lidingömoderaterna prioriterar alltid ordning och reda i ekonomin samt låga skatter. En välskött ekonomi lägger grunden för goda villkor för entreprenörskap och företagande och därmed för framväxten av nya jobb. Bara då kan medborgarna vara trygga med att välfärden inte blir en tillfällig förmån utan en långvarig trygghet. Med en låg kommunalskatt får Lidingöborna en större frihet att själva prioritera sina liv och med mindre politisk inblandning.

Det demokratiska samhällsbygget vilar på idén om rättsstat, äganderätt och skydd av varje människas frihet. Friheten är vår grund och tillsammans med trygghet och rättvisa har den en särställning bland våra värderingar. Ansvar är en ofrånkomlig del av friheten eftersom friheten att fatta beslut också innebär att ta ansvar för konsekvenserna. I ett fritt samhälle har människor ansvar för sina liv och mer än så, för barn, arbete, bostad, fritid och mycket annat. Det offentliga måste tilltro människor kapaciteten och viljan att bära det ansvar som följer med friheten.

Vi vill låta Lidingö förbli unikt.

Läs mer om vår politik

Byggnation

Lidingös enastående läge alldeles intill huvudstaden ger speciella fördelar. Samtidigt som vi får ta del av Stockholmsregionens stora utbud, erbjuder vår centralt belägna ö såväl båt-, bad- och skärgårdsliv som gröna oaser av lugn och stillhet. Med ett återhållsamt bostadsbyggande bevarar vi bäst Lidingös gröna karaktär.

Ekonomi & näringsliv

Vi prioriterar alltid ordning och reda i ekonomin. Det är en förutsättning för en välfungerande kommun och för att kunna tillgodose en välavvägd skattenivå. Det är viktigt att det lönar sig att jobba - för alla Lidingös invånare. Att sänka skatten för dem som behöver det mest, när ekonomin tillåter, är därför alltid en prioritet.

Idrott & kultur

Ett rikt idrottsliv utgör en viktig del av vårt lokalsamhälle. Idrotten stärker livskvaliteten, ger trygghet och skapar gemenskap.
I en tid med stora kulturella motsättningar behöver vi mer än någonsin ett levande kulturliv och ett starkt civilsamhälle.

Integration

Vårt mål med integrationsarbetet på Lidingö är att nyanlända så snart som möjligt ska kunna försörja sig själva och sina familjer. De insatser och bidragssystem som Lidingö kontrollerar ska syfta till att individen ska nå egen försörjning.

Klimat & miljö

Vi arbetar för en långsiktigt hållbar miljöpolitik och eftersträvar en balans mellan miljöhänsyn, ekonomi och sociala frågor. Möjlighet till rekreation och friluftsliv främjar både till fysisk och social hälsa för Lidingöborna.

Omsorg & stöd

Det ska vara tryggt, säkert och stimulerande att leva och åldras på Lidingö. Vår vision omfattar också Lidingöbor med funktionsvariationer, som skall leva ett värdigt och meningsfullt liv. Vår utgångspunkt är en grundläggande tro på att människor vill fatta egna beslut om hur de ska leva sina liv.

Trygghet & säkerhet

Lidingömoderaterna står alltid på brottsoffrets sida. Brottsofferperspektivet vägleder vår syn på hur brottsligheten ska bekämpas. När Lidingöbor känner sig otrygga måste samhället agera kraftfullt. Det är en rättighet att kunna känna sig trygg på Lidingö.

Utbildning

I skolan skall det vara lugnt och tryggt, med ordning och studiero. Föräldrar ska vara trygga med att lämna sina barn i såväl förskola som skola och veta att verksamheten håller en hög pedagogisk kvalitet.

Väg & trafik

Vår grundläggande princip är att alla trafikslag ska behandlas lika. Kommunen ska inte bestämma vilket trafikslag en medborgare ska använda, utan det är upp till var och en att bestämma. Bilparkeringen på ön ska vara avgiftsfri för kommunens invånare.

Vill du engagera dig?

Bli medlem i moderaterna! Vi behöver ditt stöd och engagemang så vi kan bli ännu starkare här på Lidingö.
Kontakta oss gärna och berätta mer om vem du är, vad du vill. Har du kanske något specialintresse, något du brinner för, något extra att bidra med?