ekonomi & näringsliv

"Genom att skapa förutsättningar för näringslivet att växa, både genom att företag som redan finns på Lidingö kan fortsätta att expandera av egen kraft och genom att nya företag etablerar sig på ön."

Piggybank-pink.jpg

Sänka skatten när ekonomin så tillåter.

Effektivisera kommunens förvaltning och prioritera kommunens kärnverksamheter.

Planera och genomföra konkurrensutsättning för verksamheter i de fall det finns goda förutsättningar för konkurrens vid upphandling.

Ge förutsättningar för bra närservice till Lidingöborna genom att prioritera detta vid planering av ny- och ombyggnation.

Skapa bättre kommunikationer såväl till och från Lidingö som inom ön, samt aktivt verka för att Spårväg City genomförs och ansluts till Lidingöbanan snarast möjligt. Pendelbåtstrafiken till och från ön ska utvecklas.

Utveckla Lidingö Centrum på ett sätt som bygger vidare på småskalighet men som ger ett större utbud av butiker, kaféer, restauranger, bostäder och mötesplatser.

Aktivt verka för att ändra utformningen av den kommunala utjämningsskatten. Den stimulerar inte mottagande kommuner till effektiviseringar samtidigt som den dränerar Lidingö på flera hundra miljoner årligen.

Intensifiera en lyhörd dialog med näringslivet.

Ansvarig Ekonomi & näringsliv

Läs mer om vår politik

Byggnation

Lidingös enastående läge alldeles intill huvudstaden ger speciella fördelar. Samtidigt som vi får ta del av Stockholmsregionens stora utbud, erbjuder vår centralt belägna ö såväl båt-, bad- och skärgårdsliv som gröna oaser av lugn och stillhet. Med ett återhållsamt bostadsbyggande bevarar vi bäst Lidingös gröna karaktär.

Ekonomi & näringsliv

Vi prioriterar alltid ordning och reda i ekonomin. Det är en förutsättning för en välfungerande kommun och för att kunna tillgodose en välavvägd skattenivå. Det är viktigt att det lönar sig att jobba - för alla Lidingös invånare. Att sänka skatten för dem som behöver det mest, när ekonomin tillåter, är därför alltid en prioritet.

Idrott & kultur

Ett rikt idrottsliv utgör en viktig del av vårt lokalsamhälle. Idrotten stärker livskvaliteten, ger trygghet och skapar gemenskap.
I en tid med stora kulturella motsättningar behöver vi mer än någonsin ett levande kulturliv och ett starkt civilsamhälle.

Integration

Vårt mål med integrationsarbetet på Lidingö är att nyanlända så snart som möjligt ska kunna försörja sig själva och sina familjer. De insatser och bidragssystem som Lidingö kontrollerar ska syfta till att individen ska nå egen försörjning.

Omsorg & stöd

Det ska vara tryggt, säkert och stimulerande att leva och åldras på Lidingö. Vår vision omfattar också Lidingöbor med funktionsvariationer, som skall leva ett värdigt och meningsfullt liv. Vår utgångspunkt är en grundläggande tro på att människor vill fatta egna beslut om hur de ska leva sina liv.

Trygghet & säkerhet

Lidingömoderaterna står alltid på brottsoffrets sida. Brottsofferperspektivet vägleder vår syn på hur brottsligheten ska bekämpas. När Lidingöbor känner sig otrygga måste samhället agera kraftfullt. Det är en rättighet att kunna känna sig trygg på Lidingö.

Utbildning

I skolan skall det vara lugnt och tryggt, med ordning och studiero. Föräldrar ska vara trygga med att lämna sina barn i såväl förskola som skola och veta att verksamheten håller en hög pedagogisk kvalitet.

Vår närmiljö

Vi arbetar för en långsiktigt hållbar miljöpolitik och eftersträvar en balans mellan miljöhänsyn, ekonomi och sociala frågor. Möjlighet till rekreation och friluftsliv främjar både till fysisk och social hälsa för Lidingöborna.

Väg & trafik

Vår grundläggande princip är att alla trafikslag ska behandlas lika. Kommunen ska inte bestämma vilket trafikslag en medborgare ska använda, utan det är upp till var och en att bestämma. Bilparkeringen på ön ska vara avgiftsfri för kommunens invånare.

Vill du engagera dig?

Bli medlem i moderaterna! Vi behöver ditt stöd och engagemang så vi kan bli ännu starkare här på Lidingö.
Kontakta oss gärna och berätta mer om vem du är, vad du vill. Har du kanske något specialintresse, något du brinner för, något extra att bidra med?